De geschiedenis van 100 jaar Aero Kiewit in een notendop

100jaarkiewit01

Op zaterdag 29 en zondag 30 augustus, telkens van 11 tot 18u, is het eeuwfeest op en rond het vliegveld Kiewit met de viering van hun 100-jarig bestaan.
100jaarkiewit02

Volgens de FlyingPencil-brochure van Karin De Greeve neemt het vliegveld Kiewit een bijzondere plaats in, in het Limburgse economische, sociale en culturele leven. Het verhaal begint wanneer ergens in 1909 Alfred Lanser beslist om op de ‘Groote Heide’ een ‘oefenterrein voor vliegeniers’ aan te leggen. Met de opmaak van een intern reglement en de organisatie van de infrastructuur wordt vliegveld Kiewit geboren.

Militair

Onder impuls van Ridder Jules de Laminne bloeit Kiewit helemaal open. Hij neemt zelfs Tsaar Ferdinand van Bulgarije aan boord van zijn Farman. Meteen is dat een wereldprimeur: de eerste vlucht in een vliegtuig van een gekroond hoofd. In opdracht van het Ministerie van Oorlog zal de Laminne ook de eerste militaire piloten opleiden, waardoor Kiewit bestempeld wordt als de bakermat van de Belgische militaire luchtvaart.
100jaarkiewit03

De publieke belangstelling voor de activiteiten op het vliegveld is groot. Tijdens de internationale vliegweek in 1910 dagen er 15.000 toeschouwers op. Met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog betekent een abrupt einde voor deze eeste bloeiperiode.

Tweede start

Diezelfde Laminne bracht samen met enkele enthousiastelingen in augustus 1933 opnieuw leven in de brouwerij met de oprichting van de ‘Limburg Aviation Club’. Een jaar later was er weer vliegactiviteit op en boven de heide. De jaarlijkse vliegmeetings kennen nu ook een groot succes. Een markante figuur uit die periode is zonder twijfel pater Leon Bradler. Eerst behaalt deze persoon zijn vliegbrevet, wordt dan missionaris en vliegt vervolgens vanuit Antwerpen naar zijn Congolese missiepost.
100jaarkiewit04

Op de vooravond van de Tweede Wereldoorlog in 1939 geldt een algemeen vliegverbod voor plezierluchtvaart boven België. Opnieuw moet het vliegveld zijn deuren sluiten.

Derde start

Een derde en definitieve doorstart in februari 1969 zorgt voor de geboorte van Aero Kiewit. Wat later kiezen nog de zwevers van Albatros en de ULM’s als vestigingsplaats Aero Kiewit. En jaarlijks komt er nog steeds een massa volk naar de vliegmeetings, zoals op zaterdag 29 en zondag 30 augustus in de Luchtvaartstraat 100.

www.100jaaraerokiewit.be

Plaats een reactie